18 Úno Doprava v Thajsku – slony najdete už jen v zoo
Na první pohled je dopravní situace v Thajsku vesměs stejná jako v celé jihovýchodní Asii. Hodně motorek, hustý provoz ve městech a nižší úroveň dodržování pravidel dopravního provozu. I když po určitém čase stráveném v Thajsku stále nabývám dojmu, že doprava má řád a je výrazně předvídatelnější než v ostatních zemích. Ale je možné, že můj pocit je pouze daný jen tím, že poslední navštívená země byla Indie, a s tou se Thajsko opravdu nedá srovnávat.
A teď k jádru věci, jak to vlastně na samotných silnicích vypadá. K mému překvapení je většina silnic ve velmi dobrém stavu, ne-li přímo nová. Ty starší, a tím pádem i horší, jsou děravé asi jako naše středočeské silnice. Z mého pohledu se na silnicích pohybují hlavně tyto čtyři skupiny silničních dopravních prostředků, a to motorky, pickupy, minibusy (autobusy) a ten zbytek.
Motorky
Jako v každé asijské zemi je v rodině alespoň jedna motorka, ale stále častěji má každý člen svou vlastní. Je jich tu prostě hodně. O tom, jak je tato země vyspělá, vypovídá i to, že tu motorky mají na větších a novějších silnicích svůj vlastní pruh a v nákupních centrech vlastní parkovací plochu. Avšak, co je pro mě v Asii novinkou, v Thajsku je možné zahlédnout motorky s velkými kubaturami nad 500 ccm. Vlastní je Thajští motorkáři, ale půjčují si je čím dál tím více také zahraniční turisté, protože sever země je opravdu hornatý a v kombinaci s křivolatými silnicemi a dobrým asfaltem si tato oblast říká o pořádný motovýlet. Když jsme se my dva s Ovečkou neohroženě na jedné stopětadvacítce prokousali zatáčkami do horského sedla a viděli bandičku Thajských motorkářů, jak si nadšeně vyprávějí a předvádějí své zážitky z výjezdu do sedla, úplně jsem v nich viděl naši motobandu. Potichu jsem si říkal, že motorkáři jsou všude stejní a je to jedna velká rodina.
Ovšem zpátky do reality. Standardním objemem je tu 125ccm, a to jak s automatickou, tak poloautomatickou převodovkou, přičemž domorodci upřednostňují poloautomat, protože je schopen ve dvou zvládat výrazně prudší kopce. Jednoznačně motoparku vévodí japonské značky Honda a Yamaha. Výhodou asijských malých motorek je to, že mají pneumatiku s duší, a tak v případě defektu vám za pár minut pomůže zručný mechanik nacházející se téměř v každé vesnici. Měli jsme (ne)štěstí se o tom přesvědčit, a to hned dvakrát během výletu okolo městečka Samoeng. Doslova jsme byli překvapení, když na nás v zapadlém městečku vykoukl autorizovaný motoservis Yamaha, kde nám duši během půl hodiny s úsměvem vyměnili za pouhých 99 THB.Pickupy
Druhým nejrozšířenějším prostředkem k přemisťování lidí, nákladu, obchodních stánků a všeho dalšího, co si lze jen představit, jsou pickupy. Tedy alespoň na severu země. Nazval bych je takovými „tanky“, před kterými by se měl každý motorkář mít na pozoru, protože je tak trochu ignorují. Nasvědčuje o tom i námi spatřený následek střetu motocykl vs. pickup, kdy pickup měl dosti pomačkané dveře a motocykl byl na odpis. Asi uhodnete, jakým způsobem byl odklizen poškozený motocykl – naložen na další pickup a odvezen.
Pickupy umožňují místním stánkařům a pouličnímu občerstvení ohromnou konkurenční výhodu v podobě absolutní mobility. Například můj oblíbený stánkař prodávající smažená masa na klacíku byl každý den do osmi na turistické promenádě u jezera. Jakmile se blížila osmá hodina, přijel pickup, naložil stánek na korbu a za půl hodiny vesele prodával na nedalekém večerním festivalu. Mezi pickupy je nesmírně populární Toyota HILUX a to v jakýchkoli variantách.
Autobusy / Minibusy
Autobusová síť je v Thajsku velmi hustá a jednotlivé spoje jezdí často. Ceny autobusů jsou velmi příznivé a tříhodinová jízda stojí okolo 150 – 250 THB, kdy hodně záleží na destinacích a náročnosti terénu. Autobusy dosahují rozdílných kvalit. Poštěstilo se nám nasednou do zasloužilého Mercedesu, kterému po dvou hodinách vypověděl službu prasklý řemen, a my jsme strávili hodinu čekáním na pozdější spoj. Avšak i zde se projevila pohostinnost Thajců, kdy jedna z paní z ničeho nic vytáhla pytel s mangy a začala hostit všechny kolem. Velký rozdíl oproti Česku byl i v uvolněnosti a celkové náladě, nikdo nenaléhal na řidiče, ať autobus hned opraví, nikdo nepanikařil, že něco nestihne. Prostě se stalo, pojďme spolu počkat na další autobus.
Ostatní dopravní prostředky
Poslední kategorií, která se pohybuje na thajských silnicích jsou různé automobily japonských značek, a to hlavně Toyota. Přeprava na slonech tu již prostě nefrčí. Náklaďáky jsou povětšinou postaršího data výroby a v místních prudkých kopcích jsou jejich řidiči opravdu rádi, že se vůbec, byť krokem, vyškrábou nahoru. Dále se dá setkat na hornatých silničkách s cyklisty, kteří mají profesionální výbavu, což je v jihovýchodní Asii rarita, a tento fakt opět nasvědčuje o vyspělosti Thajska a Thajců.
Závěrem
Abych to tedy všechno shrnul. Pokud již máte zkušenosti s cestováním po Asii, asi vás Thajsko ničím zásadně nepřekvapí. Ano, má své určité perličky a jedinečnosti, ale principy, jsou všude stejné. Vetší a víc oplechovaný v této džungli prostě vyhrává.
Ceny:
- Benzín 91 – okolo 21 THB/l (cca 15 CZK)
- Benzín 95 – okolo 23 THB/l (cca 16 CZK)
- Nouzový 1l benzínu z petlahve domorodce – 40 THB
- Výměna duše na motorce 125ccm – 99 THB
Sorry, the comment form is closed at this time.