31 Říj Podrobný průvodce světem letenek
Upozornění úvodem: tento článek je dlouhý! A pro mnohé nezajímavý a nudný. Ale pro ostatní, kteří se ve světě letenek moc neorientují, nabízí skvělou možnost rozšíření obzoru. Najdete určitě mnoho lepších článků, ale takto hledá letenky Ovečka. Nejsme sice odborníci, takže naše rady berte s rezervou, ale pokud to někoho inspiruje, udělá nám to radost. Na úplném konci najdete pár zajímavých odkazů, které vám hledání usnadní.
Jaké letenky hledám já
Nejčastější dotaz na mou osobu není ani, kde beru na cestování peníze nebo kolik mám dovolené. Je to hlavně praktický dotaz. Kde a jak sháním letenky tak levně.
Z hledání letenek jsem si udělala rutinu. Sice se slevové akce zpravidla opakují v návaznosti na aktuální události, sezónnost apod., ale sem tam se objeví něco zcela nového. Stejně tak i samotní provozovatelé webů jsou za ta léta vynalézavější a sami často přijdou se zajímavou kombinací letenek, nad kterou skutečně pak uvažuji.
Já ale nejsem extrémista. Preferuji klasické dopravce, nemám ráda dlouhé nenavazující přestupy, a většinou nejsem ani s termínem moc flexibilní. Jako každý pracující mám nárok na určitý počet volna, kterým nechci plýtvat, a tak využívám státních svátků a prodloužených víkendů, jak to jen jde. Extrémně levné letenky jsou často vykoupeny právě buď dlouhými přestupy, nebo limitujícím výběrem termínů a podobně. Za ten čas, co se brouzdání na webech zaměřených na letenky věnuji, jsme si udělala docela dobrý přehled, jaké ceny letenek jsou reálné.
Příklady cen letenek, když trochu hledáte
Například do severní Ameriky se dá pohodlně dostat za 15 tisíc, s akcí kolem 10 tisíc. Střední Ameriku navštívíte třeba i za 10 tisíc, ale spíše za 15 tisíc. Akcí je hodně na ostrovy Karibiku. Na francouzsky mluvící Martinik se dostanete za méně než 16 tisíc. Do jižní Ameriky se dostanete kolem 16 tisíc z Prahy, ale jsou časté chybované akce, kde Vám nabízí odlet s aerolinkou TAP z Portugalska za 8 tisíc. Jižní Afriku a safari obsluhuje pohodlně Turkish airlines, pokud budete flexibilní a sledovat to, najdete letenky do 11 tisíc. Blízký východ jako například Dubaj lze navštívit za 5 až 6 tisíc. Japonsko má časté akce za 11 tisíc stejně jako Jižní Korea nebo Čína. Hongkong bývá občas i za méně než 12 tisíc, ale i v sezóně najdete za 14 tisíc. Nový Zéland a Austrálie jsou hooodně daleko, takže počítejte s letenkou okolo 20 tisíc, v limitovaných akcích za 16 tisíc. Ceny uvádím za zpáteční letenky z Prahy do Prahy. Také netvrdím, že se hledaná letenka nedá nalézt levněji, ale v uvedených cenových hladinách by to neměl být až takový problém.
Kombinování letišť může dovolenou obohatit
Nemusíte vždy kupovat letenku pouze z Prahy. Já mám ráda i lety z Vídně, kam se pohodlně dostanu žlutým autobusem společnosti StudentAgency (nově RegioJet) za 590 Kč. Ano, sice strávím na cestě o 4 hodiny více, ale mohu ušetřit i několik tisíc. Sama zkušenost nemám, ale podobné to bývá i s lety z nedalekého Lipska, Bratislavy nebo Budapešti, kde má velký přestupní hub, uzel, například nízkonákladový WizzAir. Pokud to máte blíž k Varšavě nebo k německým letištím, koukněte i na jejich odlety.
Obyčejně bývá služba kombinace letiště zpoplatněná. Někdy naopak můžete využít toho, že dopravce vám zvýhodní, když se vrátíte odjinud nebo jinam. Příklad – letím do Číny, chci navštívit velký kus země, ale nechci se vracet ze stejného města (opět by mě to i něco stálo, a navíc ušetřím čas). Takže letím do Pekingu a vracím se ze Šanghaje za stejnou cenu jako ze stejného letiště. Proč? Protože jsou letištní poplatky podobně vysoké a u aerolinky jako Aeroflot se za tuto službu u vybraných letišť nepřiplácí. Druhý příklad – letím na západ do Ameriky. Z Vídně je s British Airways akce, letím tedy Vídeň – Los Angeles. Projedu si Highway no.1 a končím v San Franciscu. Do vyhledavače zadám návrat do Prahy a nechám se překvapit, kterou aerolinku mi to nabídne. Letím tedy San Francisco – Praha, tentokrát s American Airlines, která s Brity tvoří alianci. Mohu se za letenku Vídeň – Los Angeles, San Francisco – Praha dostat na stejnou nebo i nižší cenu jako pro normální zpáteční.
Nízkonákladovky, chartery – za kolik a kam létají
Na světě existuje pár významných letištních uzlů. Jsou jimi Los Angeles, New York nebo Atlanta (největší počet odbavených letů ročně na světě), Sao Paulo, v Evropě Londýn nebo Frankfurt, Istanbul, Dubaj, Bangkok, pro cesty do Austrálie nebo po jihovýchodní Asii Singapur a Kuala Lumpur, pro Čínu a okolí Hongkong, Šanghaj, anebo Tokio. Tato letiště jsou natolik velká a lukrativní, že na ně vždy léta i nějaká ta nízkonákladová aerolinka, která vás spojí s vaší cílovou destinací za zlomek ceny než s oficiálním přípojem. Příklad – pokud chci na Filipíny, mohu hledat letenky přímo anebo zkombinovat let do Hongkongu a pak využít například Cebu Pacific do Manily nebo Cebu. Výsledná cena může klesnou i o několik tisíc korun, a navíc si můžete naplánovat tzv. stop-over, delší i několikadenní mezipřistání, a prozkoumat úžasné kosmopolitní čínské město a ochutnat ty nejlepší knedlíčky na světě. Podobným příkladem může být i cesta na Borneo přes Kuala Lumpur, které je obrovským uzlem pro další oblíbenou nízkonákladovou aerolinku jihovýchodní Asie – AirAsia. Opět i zde radím prohlédnout si jejich mapu tras. Budete určitě překvapeni, na jakých cenách začínají jejich pravidelné linky.
Já nízkonákladové aerolinky používám jen pro krátkodobé cesty, prodloužené víkendy, na hodně kombinované evropské cesty s více přelety nebo právě na výše zmíněné přesuny v Asii. Mohou se zdát bezkonkurenční, ale pozor na dodatečné poplatky, které se například za odbavené zavazadlo mohou vyšplhat až na cenu samotné letenky! Navíc nedostanete nic k jídlu, prostor na nohy je o pár centimetrů užší než u klasických aerolinek a nemáte garantované ani to, že si jako skupina sednete spolu. Tento jinde standard je zde za příplatek.
Při cestách do Skandinávie sleduji Norwegian, do Itálie i jinam na jih WizzAir, do Irska bych letěla s RyanAir. Určitě si projděte jejich tzv. RouteMapy, což jsou mapy tras, kam létají. Jednoduše si zvolíte město, ze kterého chcete letět nebo kam se chcete dostat, a krásně se Vám zobrazí přímé i navazující lety z nebo do zvolené destinace.
Příkladem může být můj výlet do Finska s Norwegian: Praha – Helsinki (plus jeden den výlet trajektem do Talinu), Helsinki – Rovaniemi (za Santou a polární září), Rovaniemi – Helsinki – Stockholm, Stockholm – Praha. Všechny přelety za celkem 6000 Kč. Čtyři krásná severská města v jednom týdnu. Doporučuji.
S čím letět mimo Evropu
Málo nízkonákladových aerolinek nabízí cesty mimo Evropu, a tak musíte sáhnout po normálních aerolinkách. Do jihovýchodní Asie se dostanete ruskou cestou, s přestupem v Moskvě, nebo spodní cestou přes Blízký východ buď s přestupem v Istanbulu nebo přes Dubaj atd. Je i pár aerolinek, které létají dlouhé trasy přímo z Prahy do svých exotických domovských letišť. To bývala Delta Airlines s přímým spojem do New Yorku, nově je to Korean Air do Soulu. Takových se najde více.
Letiště Václava Havla je se svojí centrální lokací v Evropě atraktivní přestupní bod, nicméně máme docela drahé poplatky. Ale i tak se sem tam v novinách nebo ve večerních zprávách objeví zpráva, že se nějaké nová aerolinka chystá na náš trh nebo že se plánuje několik nových tras Českých Aerolinií. Pak je jisté, že pro nalákání nových cestujících budou zaváděcí ceny určitě zajímavé.
Vyplatí se i sledovat aktuální dění a nabídku našich i německých letišť zvláště v sekci last-minute. Budete-li mít štěstí, podaří se vám sehnat nejen levnou letenku nejčastěji charterovým letem, ale někdy i celý zájezd. Sama tuto variantu zatím nevyužívám, i z důvodu toho, že v nabídce jsou hlavně pobytové zájezdy.
Travel hacking – co a k čemu to je
Další kapitolou samou o sobě je tzv. Travel hackování. Jedná se o způsob, jak hledat a kombinovat letenky tak, aby byly co možná nejlevnější. Na toto téma najdete nespočet webů, článků, kurzů a napsalo se i pár knih. Ono to ale není tak jednoduchá disciplína. Je to vlastně matematika na pozadí, kterou rozpočítají opravdu jen ti nejlepší (často s pomocí chytrých skryptů, které zkoušejí miliony možností a kombinací denně). A vlastně si ani nejsem jistá s jeho legalitou. Často se stane, že i když si najdete letenku, zaplatíte online (což je určitě lepší, protože je to hned a nikdo si toho nemusí všimnout) a dostanete letenku emailem, má aerolinka právo ji stornovat a vám vrátit peníze, protože cena není v souladu s jejich ceníky. Když si ale nikdo nevšimne, máte vyhráno.Způsobů je mnoho. Jeden, který jsem využila i já, je princip využívající rozpočítávání letištních poplatků. Až příště budete kupovat letenku, všimněte si, že celková cena se počítá z ceny letenky a letištních poplatků. Ty bývají někdy i více než polovina ceny letenky! Zjednodušeně tento způsob hackování využije skuliny v systému tak, že pomocí správné kombinace letenky, například přidáním náhodné nesouvisející trasy do itineráře, zmate systém natolik, že se snaží poměrově rozpočítat poplatky na všechna letiště, která během cesty navštívíte, a tak celkově poplatky klesnou. On ale ten „náhodný“ výběr není úplně tak náhodný. Většinou se jedná o výběr spřátelených či dceřiných aerolinek nebo je trasa v jistém cestovním období v akci nebo dotovaná, protože kapacity nejsou naplněné, a tak se na ní třeba nevztahují letištní poplatky a podobně.
Štěstí mi takto jednou přálo, a tak jako příklad levných letenek, které jsem ukořistila, mohu uvést Indie za 7 tisíc (pomocí travel hacku s přípojem do Jaipuru), Kalifornie za 10 300 z Vídně, do jihovýchodní Asie pravidelně létám kolem 13 tisíc z Prahy, ale tam to jde opravdu i mnohem levněji. Nejnešťastněji načasovaný nákup letenky beru ten na Kubu do Havany, kdy jsem koupila letenku v pondělí u Aeroflotu za 16 tisíc, a ve středu spadl kurz rublu natolik významně, že ani aerolinky nestíhaly přepočítávat na webu ceny letenek. Vyšla by v tu středu na 12 tisíc…
Zpáteční vs. jednosměrné lety – proč se (ne)vyplatí se vracet
Zajímavé je také si povšimnout rozdílů cen letenek zpátečních versus jednosměrných.Často jsou ceny jednosměrné letenky na 60-80 procentech ceny letenky zpáteční. Ano, opět za to mohou servisní a letištní poplatky, které jakoby platíte jednou i když se přes stejné letiště později vracíte. Ale může se paradoxně stát, že koukáte na jednosměrnou letenku, a ta je dokonce dražší než zpáteční! Motivují vás tak dopravci zvolit na stejnou cestu zpět radši je než konkurenci a oni tak nemají zpátky poloprázdná letadla. Je to nelogické, ale může se stát, že vy chcete letět jen tam, ale zpáteční je levnější. Tak koupíte tu, a na cestu zpátky se prostě nevydáte.
Pár rad závěrem
- Sledujte zajímavé české weby a uplatněte jejich promo kódy: Akcniletenky.com, JakNaLetenky.cz, Cestujlevne.cz, Zaletsi.cz
- Zaregistrujte si newslettery. Ty rychle proběhněte ráno v práci, a pokud vás nic nezaujme, okamžitě je ze svých mailů mažte. Dozvíte se tak například, že AirAsia bude mít výprodej všech letenek na všech trasách za 1 dollar nebo že RyanAir brzy spustí předprodej letenek do Irska na Sv. Patrika.
- Zkuste SkyScanner.cz.
- Nastudujte si jejich trasy.
- Podle toho, kam se chystáte, sledujte weby a Facebook jednotlivých dopravců jako České aerolinie, British Airways, Aeroflot, Emirates, Etihad nebo Turkish Airlines.
- Zaregistrujte se u všech aliancí nebo přímo aerolinek, které využíváte nejvíc, a pokud máte možnost, sbírejte míle. Zamyslete se, zda to, že koupíte letenku v promo tarifu nebo poletíte s nízkonákladovkou, opravdu stojí za to, že za cestu nedostanete ani míli. Systém uplatňování a sbírání mil je složitý, ale vy na to určitě brzy přijdete.
- Zahraniční moc nesleduji, protože se zaměřuji na to letět z Prahy nebo maximálně z Vídně. Ale i tam najdete mnoho zajímavých webů. Pro lety po a z Ameriky sleduji cheapflights.com, expedia.com a mnoho dalších.
- Pro vyhledávání letenek mám nejradši pelikan.cz a letuska.cz. Obzvláště jejich kalendáře s termíny levných letenek.
Sorry, the comment form is closed at this time.